ilacli-rahim-filmi HSG

ilaçlı rahim filmi- HSG- histerosalpingografi
ilaçlı rahim filmi – HSG

HSG ( İLAÇLI RAHİM FİLMİ ) NASIL ÇEKİLİR?

HSG ağrılı bir inceleme midir?

İlaçlı rahim filmi incelemesi gerekli tedbirler de alınırsa genellikle ağrısızdır. Kullanılan sıvının molekül özellikleri, akışkanlığı, sıcaklığı ve rahim içine veriliş hızı ile kullanılan özel yumuşak kateter de ağrısız incelemeyi olanaklı kılmaktadır. Bütün bunlara rağmen bazen, adet sancısına benzer kısa süreli bir ağrı hissedilebilir. Karın zarı tepkisine bağlı uzun süren ağrılar ise oldukça nadirdir.

İlaçlı Rahim filmi nasıl yapılıyor?

İnceleme yapılacak kadın muayene önlüğü giyer. Kolye, saat, gözlük, küpe, toka gibi aksesuarların çıkartılması gerekmez. Sonra, dizleri kıvrık olarak Röntgen masasına sırtüstü yatar. Aynen normal bir kadın doğum muayenesinde olduğu gibi rahim ağzının görülebilmesi için spekulum adı verilen bir alet vajinaya yerleştirilir. Vajina ve rahim ağzı mikrop öldürücü bir sıvıyla silindikten sonra HSG cihazı ya da ucunda küçük bir balon bulunan özel bir kateter rahim ağzı kanalına yerleştirilir. Bu kateter yumuşak bir maddeden yapılmış olup, yaklaşık olarak standart tükenmez kalem içi kalınlığındadır. Rahim ağzı kanalı içine yerleştirdiğimiz kateter yoluyla rahim içine röntgen ışınlarını tutma özelliğine sahip bir sıvı verip sıvının ilerleyişi monitörlerden izlenirken, uygun aşamalarda röntgen görüntüleri kaydedilir.

Hangi durumları hekime bildirmelisiniz? İyota karşı veya kontrast maddelere karşı alerjisi olanlar, astım hastaları, kalp kapak hastalığı bulunanlar, aktif genital veya pelvik enfeksiyonu bulunanlar, cinsel yolla bulaşan hastalık taşıyanlar bu durumlarını incelemeyi yapacak hekime mutlaka bildirmelidir.

HSG’de Refakatçiye ihtiyaç var mı?

Yeni teknikler sayesinde HSG artık hırpalayıcı (invaziv) bir inceleme olmaktan çıkmıştır. Bu nedenle bir refakatçiye ihtiyacınız olmayacaktır. Eğer isterseniz refakatçi ile de gelebilirsiniz.

İlaçlı rahim filminin tedavi edici etkisi var mı?

HSG bir tedavi yöntemi değil tanı yöntemidir. Tedavi amacıyla yapılmaz. Ancak yapılan araştırmalar rahim filmi çekilmesini takip eden aylarda hamile kalma olasılığının arttığını göstermektedir. Bunun nedeni tam olarak bilinmemekle beraber basınçlı sıvı verilen tüplerdeki küçük yapışıklıkların açıldığı veya bazı sümüksü tıkaçların süpürüldüğü gibi tezler ileri sürülmektedir.

HSG işlemi ne kadar sürer?

Normal şartlarda inceleme birkaç dakika içinde biter. İncelemeden sonraki 10 dakika içinde film ve raporunuz teslim edilir. Giyinip soyunma, bilgilendirme, kayıt ve raporlama dahil merkezin şartlarına göre harcayacağınız toplam süre ortalama 30-40 dakika kadardır.

HSG İncelemesi öncesi hazırlık gerekir mi?

İnceleme yapılacak kişilerin önceden bir hazırlık yapmaları zorunlu değilse de bazı durumlarda önceden sakinleştirici, ağrı kesici verilebilir.

HSG incelemesi ne zaman yapılmalıdır?

İnceleme sırasında hamile olunmadığından emin olmak için adetin 6-11. günleri arası tercih edilir. (Adetin başladığı gün 1. gün olarak sayılır). Ancak doktorunuzla görüşerek hiç adet görmeyenler ile hamile olmadığından kesinlikle emin olunan kişilere herhangi bir zamanda bu inceleme yapılabilir.

İlaçlı rahim filminde genel anesteziye gerek var mı?

Ağrısız ya da adet sancısı civarında ağrı olabilecek bir işlem için genellikle anesteziye gerek yoktur. Bir kadın, anestezi yapılmadan normal jinekolojik muayene olabiliyorsa, HSG incelemesini de anestezisiz yaptırabilir. Normal muayenenin bile mümkün olmadığı bazı kişilerde ise anestezi altında HSG incelemesi yapılabilir.

HSG ‘de komplikasyonlar nelerdir?

Öncelikle Kadın Doğum uzmanı bir hekim görüp muayene ile değerlendirdikten sonra talep etmiş ise komplikasyon olması ihtimali nadirdir. Nadiren enfeksiyon gelişebilir ya da var olan bir enfeksiyon yayılabilir. Yeni jenerasyon inceleme sıvıları (non-iyonik iyotlu kontrast maddeler) sayesinde alerji ihtimali çok düşüktür. İyoda karşı alerjisi olduğunu bilen kişiler inceleme öncesi hekimi bilgilendirmelidir. Bu kişilere iyot içermeyen sıvılar kullanılarak inceleme yapılır. Yönteme bağlı olarak kanama, damar tıkanması, rahim delinmesi gibi komplikasyonlar yok denecek kadar azdır.

HSG ilaçlı rahim filmi incelemesi sonrasında neler yapmalı?

İncelemeden sonra işinize veya rutin gündelik yaşamınıza geri dönebilirsiniz. İçeri verilen sıvının bir kısmı dışarı boşalacağından incelemeden sonra kullanmanız için size bir hijyenik ped verilecektir. Doktorunuz gerekirse kısa süreli koruyucu antibiyotik ve ağrı kesici reçete edecektir. İnceleme sonrası dönemde herhangi bir kısıtlama yoktur. Ağrı ve kanama genellikle olmayacak ya da kısa süreli adet sancısı kadar olacaktır. Ancak, incelemeden sonraki 1-2 gün içinde artarak devam eden ağrı ve/veya ateş şikayetiniz olursa doktorunuzu aramalısınız.  iletişim

İnfertilite – Kısırlık – Tüp Bebek Sayfa Konuları