Menopoz ve Meme

Menopoz Hakkında Bilgiler ve Meme

Menopoz, kadın hayatında yumurtalıklarının seks hormonu (östrojen, progesteron, testosteron…) üretme fonksiyonlarının azalması, bitmesiyle oluşan doğal bir olaydır.
Bu hormonlar bir kadının gebe olmasını, adet görmesini sağlar; meme ve dolaşım sistemi, ürogenital sistem ve kemik gibi bir çok vücut fonksiyonlarını etkiler.
Bazı kadınların hiç menopoz yakınması olmazken, bazılarında özellikle 40-55 yaşları arasında geçiş döneminde menopoza ait şikayetler gözlenir. Adet düzenleri bozulduğunda birçok kadın menopoza girdiğini söylese de, menopoz bir kadının birbirini izleyen 12 ay süreyle adet görmemesidir. Menopozun başlangıcı ve ne kadar sürdüğü kadından kadına değişir. Günümüzde insan ömrünün uzaması ile kadınların hayatlarının nerede ise üçte birini menopoz döneminde geçirecek olması nedeniyle bu konunun önemi çok artmıştır;
  • Her gün binlerce kadın menopoza girer.
  • Menopozdaki kadınların %75’i ateş basmalarından yakınır. (Ani olarak vücut ısısında artma) Gece olan ateş basmaları uykusuzluğa yol açabilir. %30 kadında bu şikayetler ağır geçebilir.
  • Sigara içilmesi erken menopozla ilişkilidir.
  • Menopoz, fizik ve mental sağlığı bazen pozitif olarak etkileyebilir. Buna örnek olarak migren baş ağrısı veya endometriosis varlığında semptomların menopozla birlikte azalmasını gösterebiliriz. Bu dönemde miyomlar da genellikle küçülür.
Kadınların çoğunluğu doğal menopoza girerken, bazıları da doğal menopozdan önce her iki yumurtalığının çıkarılması (Bilateral ooforektomi) gibi cerrahi girişimler sonucu menopozu yaşarlar. Her iki over, radyasyon, kemoterapi veya bazı ilaçlarla da inaktif duruma gelebilir. Over fonksiyonlarının birden bitmesi üzerine ateş basmaları ve vajinal kuruluk gibi diğer menopoz semptomları hemen başlar. Ameliyatla menopozda olan veya doğal menopoza 40 yaşın altında giren kadınlar sonraki yaşamlarında osteoporoz, kalp gibi sağlık problemleri açısından daha yüksek risk taşımaktadırlar.

Rahim Alınması Ameliyatı Beni Menopoza Sokar mı ?

Doğal menopozdan önce histerektomi (yumurtalıklar/overler alınmadan) yapılan rahim alınması ameliyatlarında hastalar genellikle yumurtalıklar hormon üretmeye devam ettiği için yumurtalıkların ömrü bitene kadar menopoza girmezler, adet olmaması dışında menopoz şikayetleri olmaz. Son yıllarda doktorların da tercihi, eğer yumurtalıklarda problem yok ise 50 yaşından önce yumurtalıkların ameliyatta alınmaması yönündedir.

Menopoz Belirtileri – Şikayetleri

Menopoz veya perimenopoz teşhisi genellikle konulduktan itibaren doktorunuzun sizin sağlığınızla ilgili bilgiler alması da  gereken bazı durumlar da mevcuttur. (Tiroid hastalıkları, depresyon diğer hastalıklar ve ilaç tedavileri, meme hastalıkları vs..) Birçok kadın için gerekli olmasa da hormon seviyelerinin tespitinde kullanılan kan testleri de mevcuttur.
Menopozda sağlığın ve canlılığın sürdürülmesi :
  • Rutin düzenli egzersiz yapılması
  • Kafein, şeker ve tuz kısıtlanması
  • Alkol tüketiminin azaltılması
  • Bazı vitamin ve kalsiyum gibi minerallerin kullanılması; Osteoporoz-Kemik Erimesi
  • Hormon replasman tedavisi
  • Antidepresanlar
  • Düşük yağlı soya ürünleriyle beraber dengeli diyet

Ayrıca tıklayınız: Menopoz ve Beslenme

Her kadın bir bireydir ve kendi sağlığı hususunda karar vermelidir. Dünyada 50 yaş ve üzerindeki kadınların sayısı artmakta yaşamları uzamaktadır. Eskiden ortalama ömür 45-50 yaş iken, artık kadınlar yaşamlarının çoğu bölümünü menopozda geçirmeye başlamıştır.  Ayrıca Bkz: Menopoz Meme ağrısı Mastalji
Menopoz tedavisi, kadınların hastalıklara karşı korunmasını, ömürlerinin önemli bir kısmını artık menopozda geçirdiği bu uzun dönemde sağlıklı ve kaliteli yaşamasını sağlar.