Zika Vırus ve Hamilelik

Zika Virus Hastalığı ve Hamilelikte Yol açtığı Sorunlar

Zika nedir?
Sivrisinek ısırığıyla bulaşan bir virüstür.

Zika hangi ülkelerde görülür?
İlk olarak Afrika ve Güneydoğu Asya’da saptanmıştır. Son zamanlarda Orta ve Güney Amerika’da ve peşinden Kuzey Amerika’da ve sporadik olarak Avrupa’da salgına neden olması ile dikkat çekti.

Türkiye’de Zika virüsü vakası oldu mu?
Ocak 2016 kayıtları itibarı ile olmadı.

Virüs nasıl bulaşıyor?
Daha çok Tropik bölgelerde yaşayan Aedes cinsi sivrisineklerin ısırığı ile bulaşıyor.

Hastalık belirtileri nelerdir?
Hiçbir belirti vermeyebilir. Genellikle bir grip tablosunu andıran baş ağrısı, halsizlik, kırgınlık, 38 dereceyi aşan ateş bulguları ile başlar. Ayrıca cilt döküntüleri, göz arkasında şiddetli ağrı gibi ayırt edici şikayetlere yol açabilmektedir.

Hamilelere bulaşırsa bebeğe geçebilir mi?
Evet.

Gebeliği sırasında enfeksiyon geçiren bir annenin bebeğinde ne yapar?
Birincisi düşük yapmaya yol açmaktadır. İkincisi ise bebeklerin beyin gelişimini bozarak kafa çapının küçük kalmasına neden oluyor. Bu durumun tıbbi ismi ”mikrosefali’’.

Zika virüs bulaştığı bebeğin beyin dokusunda kireçlenmeye yol açarak gelişimini bozuyor ve sonuçta kafa çapı çok küçük olan bebekler dünyaya geliyor. Bu çocuklarda zeka geriliği sıklıkla kaçınılmaz bir sonuç. Bu sonradan düzelebilen bir durum da değil, yani kalıcı.
Brezilyada geçen sene olan Zika virüs salgını sonrası 3500 tane mikrosefali sorunu olan bebek dünyaya gelmişti.
Bir üçüncü etkisi de bebeklerin görme yetisini bozması. Bazen körlüğe yol açabiliyor.

Zika virüsünün tedavisi var mı?
Hayır, virüsün neden olduğu sorunları yok edecek bilinen bir tedavisi şu anda yok, fakat aşı geliştirilebilme çalışmaları sürüyor…

Zika virüsüne karşı şu anda nasıl önlemler alabiliriz?
Ülkemizde henüz böyle bir enfeksiyon yok. Virüsün doğal yaşam alanları Güney Amerika, Güneydoğu Asya ve Afrika.
Dolayısıyla gebelik düşünen kadınlar ve hamileler, bu coğrafyalara bir seyahat planlıyorsa bunu iptal etmeliler.
Virüsün var olduğu bölgelerde yaşayan hamileler ise, sivrisinek ısırığına karşı önlemler alabilirler (Uzun kollu kıyafetler ve çorap giyimi, gün içinde klimalı ev ortamında vakit geçirmek, dışarı çıkarken sivrisinek kovucu spreylerden kullanmak gibi). Gebelikte diğer durumlar için bkz
Gelişmeler oldukça siteye eklenecektir.

Korona virusten şüpheleniyorsak