Hamilelikte Varisler

Hamilelikte Bacak Sağlığı-Varisler ve Tedavisi

Hamilelikte Bacaklarınız Artık Daha Fazla Ağırlık Taşıyor:
Gebelik sırasında dolaşım sistemi,  bebeğin olması ve gelişimini tamamlaması için değişmektedir. Genetik yatkınlıkla birlikte hamileliğin oluşturduğu değişiklikler, varis oluşumuna ve bacak sağlığı ile ilgili sorunlara yol açar.

Yorgunluk, ağrı, gerginlik, kaşıma hissi ve geceleri olan kas krampları, ilk defa beliren bacaktaki damarların,  şişkin, kıvrıntılı ve uzamış şekil alması çocuğunu bekleyen ailenin, sık olarak karşılaştığı problemler arasındadır. Varis hastalığı ile gebeliğin doğal seyri sırasında oluşan varisli değişimlerle birleştiğinde, karşımıza kozmetik kaygıların yanında, ileri durumlarda ailenin sağlığını da bir şekilde tehlike altına sokan tabloyu ortaya çıkartır.

Ailede toplar damar hastalığı varsa,
Hamilelik öncesinde varis ve/veya toplar damarlarla ilgili problem varsa,
Daha önceden doğum yaptıysa,
Günlük hayatında veya işte çok ayakta duruyor veya oturuyorsa,
Gebeliğin son ayları yaz mevsimine geliyorsa daha sık ve ağır şekilde yaşanacaktır.

Hamilelikte Varis Sıklığı
Gebelerde telenjiektazi ve varis gelişme oranı bazı çalışmalarda %60’ı buluyor. Gebelik öncesi varisi olmayan her 100 anne adayından 10 tanesi gebelik sonrası kalıcı varis sorunu yaşarlar.

Gebelikte Varisi Tetikleyen Nedenler

Gebelerde hormonal değişiklikler nedeniyle ve (toplar damar) duvarlarının gerilme/genleşme yatkınlığı artar.
Bebeğin ve rahmin büyümesi kalbe geri dönüş yolunda pelvis (leğen kemiği) içinde bası oluşturur.
Gebelikte vücutta artan kan/sıvı miktarını bacak damarlarında daha fazla basınç oluşturması
Hiperlordozis: Bel kemiğinde gebelik nedeniyle oluşan  eğrilik
Çoğul gebelikler
Gebelik öncesi varisin olması
Obesite/ gebelikte fazla kilo alımı
Varisten korunma önlemlerinin alınmaması

Gebelikte Varislerin Anneye ve Bebeğe Etkileri:

Anne adayı ayağa kalktığında bacaklarda göllenen kan artar, bunun için vücuduna ve bebeğe yeterli kan göndermeyi amaçlayan anne kalbi daha fazla çalışır. Aşırı belirgin varislerde toplar damardaki kan göllenmesinden dolayı azalan kan hacmi, baş dönmesi ve hatta bayılarak yere düşme gibi hamile bayanlar için diğer faktörlerle birlikte tehlikeli olay zincirine yol açar. Çocuğunu bekleyen annenin bacaklarında daha önceden var olan, dolaşımdaki değişiklikler ve hormonların etkisiyle artan problemler çirkin görünüm, kramp, kaşıntı vb. gibi basit şikayetlerin yanında derin sistemde pıhtıların oluşmasına neden olabilir. Oluşan varisler de daha fazla şişmekte ve göllenen kan miktarı artmaktadır. Bazen bir parmak kalınlığına ulaşan bu damarlarda gebeliğin son aylarında anne karnındaki bebeğin yatış şeklide etkilidir. Doğumdan sonra bu damarların çoğu kaybolsa da, göllenen ve böylece pıhtılaşma riski artan kanın, bebek ve annenin hayatını tehlikeye sokabileceği bilinmelidir.

Prematür (erken) doğumlara neden olur mu?
Yapılan araştırmalarda, işlerinden dolayı uzun süre ayakta kalan kadınlarda, prematür doğumlara daha sık rastlanılmaktadır. Uzun saatler ayakta kalan anne adaylarının kalbe giden kan miktarında azalma ve bebeğe yeteri kadar kanın ulaşmaması sık olarak rastlanan prematür doğumların nedenleri arasındadır. Bunun yanında trombofili (kalıtsal olarak kanın pıhtılaşmaya eğilimi) denilen hastalıkta düşük nedenleri arasında önemli bir yer almaktadır. Bu hastalar basit bir tedavi ile çocuk sahibi olabilmekte ve konulan tanı annenin gelecekte oluşabilecek hastalıklarının önlenmesini sağlamaktadır.

Gebelikte Hangi Varisi, Ne Zaman Tedavi Edelim?

Doğumdan 2 ay sonra bile kaybolmayan varislerde,
Doğum sonrası varis şikayetleri devam eden varislerde,
Kozmetik sorun yaratan varislerde
Doğumu takiben 2-3. aydan itibaren tedaviye başlamak gerekmektedir. Lazerle varis tedavisi, köpük tedavisi ..Tıklayınız

Neden bacaklarımla ilgili bir şeyler yapmalıyım ?
Derin toplar damar sisteminde pıhtılara neden olması ve bu pıhtıların koparak akciğer embolisi gibi ölümcül bir tablo oluşturması,
Kötü görünmesi,
Hamilelik sırasında anne adayının kendini kötü hissetmesi
Damarlarda pıhtı oluşması ve iltihaplanması
Anne ve bebeğin dolaşımına önemli yük oluşturması
Gerekli tedbirler alınmadığında, erken doğum riskini arttırmasından dolayı anne adaylarının gerekli önlemleri alması gerekmektedir.

Gebelikte bacaklarda kan göllenmesini ve varis oluşumunu önlemek için ne yapabilirim?

Hamileliğiniz sırasında ayakta/oturarak uzun süre hareketsiz kalmaktan sakının.
Alçak sandalyelerde oturmaktan ve sert kenarların bacağa temasından sakının.
Çok yürüyün, yüzün,
İşinizde, uzun yolculuklarda, uzun süre oturmanız gereken durumlarda hareketler yaparak baldır pompasının çalışmasını sağlayın.
Sıcak banyo yapmayın.
Uzun süre güneşte kalmayın.
Sıcak havalarda veya egzersiz sonrası, ayaklardan başlayarak bacaklarınızı soğuk su ile ıslatın.
Gece uyurken veya dinlenirken ayaklarınızı kalp seviyesinin yukarısında kalacak şekilde yerleştirin.
Doktorunuzun tavsiye ettiği varis (elastik) çorapları, tarif edildiği gibi kullanın.