Menopoz ve Cinsel Yaşam

Menopozda Cinsel Yaşam

Türk toplumunda genellikle menopozal dönemdeki kadının cinselliği yaşamasının doğru olmayacağı şeklindeki yanlış yorumlarla, bu dönemdeki kadının cinsel yaşamının sona erdiği kanısı vardır.
Menopozal döneme geçişte yumurtalıklarda azalan ve giderek tükenen yumurta sayısı ile üretilen kadınlık hormonu; estrojen miktarı azalır. Tüm vücutda meydana gelen değişikliklere paralel olarak seks hayatının da değişmesi doğal bir sonuçtur.
Oysaki çocuklarını yetiştirmiş, işlerini düzene koymuş, hamile kalma endişesi ortadan kalkmış kadının sadece arzularını tatmin etmek için cinselliği yaşama şansı doğmaktadır. Menopoz dönemi ikinci bir balayı yaşamak için uygun bir dönemdir.
Yapılan araştırmalar, menopozun ilk dönemlerinde hormonal değişikliklerin de etkisi ile depresyon meyili ile kadınların cinsel temasa isteksiz olduklarını ortaya çıkarsa da bunlar daha çok vajinada kuruma, cinsel temas sırasında acı hissetmek, klitorisin heyecan verme yeteneğinin kaybolması gibi tedavi edilebilir nedenlerden kaynaklanabilmektedir. Ayrıce kadınlar için de cinsel istek veya libido artırıcı tedaviler de mevcuttur.
Hormon eksikliğinin yarattığı bu isteksizlik halinde psikolojik ve sosyal nedenler de etkin bir şekilde rol oynamaktadır.
Her kadın bir bireydir ve kendi sağlığı hususunda karar vermelidir. Dünyada 50 yaş ve üzerindeki kadınların sayısı artmakta yaşamları uzamaktadır. Eskiden ortalama ömür 45-50 yaş iken, artık kadınlar yaşamlarının çoğu bölümünü menopozda geçirmeye başlamıştır.
Menopoz tedavisi, kadınların hastalıklara karşı korunmasını, ömürlerinin önemli bir kısmını artık menopozda geçirdiği bu uzun dönemde sağlıklı ve kaliteli yaşamasını sağlar.

MENOPOZAL DÖNEMDE CİNSELLİK İLE İLGİLİ SIK SORULAN SORULAR

Menopozda cinsel istek azalır mı, hatta biter mi?
Normal cinsel yaşamı olan bir kadında, erkekte de görüldüğü gibi, yaşla birlikte azalan hormon düzeylerine de bağlı olarak cinsel istekte azalma olabilirse de, cinsel istek bireysel farklılıklar gösterir ve çeşitli tedavi yöntemleri ile normal cinsel yaşamın devamının sağlanabileceği, cinsel yaşamın menopozla birlikte bitmediği kesinlikle bilinmelidir. Ancak, 25 yaşındaki bir kadınla 50 yaşındaki kadının cinselliklerinin de farklı olabileceği unutulmamalıdır.
Menopoz tedavisinde kullanılabilecek ilaçlar ve yöntemler  cinsel sorunlara da çözüm olabilir mi?
Menopozal dönemde yaşanan, sıcak basmaları, depresyon, uykusuzluğun yanı sıra lokal şikayetler de (vajinal kuruluk, idrar kaçırma gibi) eklenince cinsel yaşam da buna bağlı olarak olumsuz etkilenebilir. Bu dönemde kadınlarda estrojen hormonunun yanı sıra androjen hormonu seviyesi de düşmektedir ve bu hormon kadınlarda cinsel istek üzerinde önemli bir role sahiptir. O nedenle menopoz tedavilerinde androjen hormonu eklenmesi de gündemdedir. Bunları ilaç olarak içeren tablet formunda tedaviler piyasada bulunmaktadır.
Kadınlar menopozda neden ilişkiden kaçar? Menopozda cinsel ilişki sırasında ağrı duyulabilir mi?
Hormon eksikliğinin yarattığı bu isteksizlik halinde psikolojik ve sosyal nedenler de etkin bir şekilde rol oynasa da menopozla birlikte yaşanan organik değişim ile vücutta estrojen miktarı giderek azalır. Bu da genital bölgede ve özellikle vajinada kuruluğa neden olur. Bu kuruma, cinsel ilişki sırasında ağrıya yol açmaktadır. Estrojen hormonu eksikliği nedeniyle, genital bölge enfeksiyonlara daha duyarlı hale gelmektedir. Cinsel ilişki sırasında haz yerine ağrı hisseden kadın, cinsel ilişkiden kaçar hale gelir. Ancak, ağız yoluyla alınan ya da lokal olarak vajene uygulanan krem, fitil şeklindeki hormon tedavileri ile bu durum kolaylıkla çözülebilir, ağrı ortadan kalkar.
Menopoz ve andropoz döneminde, kadınların ve erkeklerin cinsel beklentileri değişiyor mu?
Kadınların daha çok ilgi ve şefkat beklentisi vardır. Erkekler için ise cinsel yaşam, tatmin ve orgazm odaklıdır. Birçok kadın için eşiyle birlikte romantik bir akşam yemeği yemek ve ondan güzel sözler duymak yeterli olmaktadır. Romantik bir ortam, cinsel olarak tatmin olmasalar bile, kadınları mutlu etmeye yetebilirken, erkekler için bu tatmin edici olmayabilir.
Cinsellik kadın ve erkek için hangi yaşa kadar..
İnsan hayatında, cinsellik her yaşta yer alabilir. Hangi yaşta olursa olsun, çiftlerin birbirlerine dokunmaları tavsiye edilmektedir. Çünkü yıllar ilerledikçe, çiftler birbirlerinden uzaklaşarak, cinsel hayatlarının çok erken dönemde bitmesine neden olmaktadır.
Hastalıklar, cinsel hayatı etkiler mi?
Kolesterol, hipertansiyon, diyabet, nörolojik hastalıklar, sigara ve alkol cinsel hayat üzerinde en fazla negatif etki yapsan faktörlerdendir.

Cinsel yaşamın menopozda da sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için : Eş ile iletişim içinde olmak, daha fazla birlikte zaman geçirmek, cinsel beklentilerini ve varsa sorunlarını eşi ile paylaşmak, cinsel isteklerin baskılanmaması ve bu duygulardan utanılmaması gerekir.

Lütfen menopoz dönemindeki bu sorunları da çekinmeden doktorunuzla görüşüp ve gerekirse tedavi olanaklarını tartışmaktan çekinmeyiniz.